Groesbeekseweg 180, 6521CR Nijmegen
+31 6 22 60 91 67
Maandag - Vrijdag 09:00 - 17:00

Mindfulness wordt vaak vertaald als aandacht, opmerkzaamheid, gewaarzijn. Mindfulness houdt in dat je aandacht geeft op een speciale manier: doelbewust, op het moment zelf en niet oordelend. Vaak zijn we met onze aandacht en gedachten ergens anders. We zijn bezig met wat we gedaan hebben of met wat we morgen nog moeten gaan doen. We kennen allemaal tijden waarin het piekeren en tobben ons veel in beslag neemt. We kunnen ziek worden, zorgen hebben over onze kinderen, over onze relaties, over behoud van je werk, over geld. Wat gisteren nog als vanzelfsprekend leek vast te staan kan vandaag een bron van onzekerheid zijn geworden. We zijn vaak niet aanwezig in het moment, in het nu, waardoor we veel mooie en goede momenten missen.

Herken je dit?
– Niet kunnen ontspannen

– Slecht slapen
– Onrust
– Snel geïrriteerd zijn
– Chronische vermoeidheid
– Slechte concentratie

Stress is een heel algemene term. Hij staat voor alles wat ons belast. Stress kan ongemerkt je leven binnen sluipen of als een donderslag bij heldere hemel van het een op het andere moment je leven omgooien. Stress kan lichamelijke klachten veroorzaken. De gebeurtenissen die op ons afkomen en de automatische reacties van ons lichaam hierop hebben we niet zelf in de hand. Waar we wel invloed op uit kunnen oefenen is de manier waarop we ermee omgaan. Daarin hebben we keuzemogelijkheden. Herkenning geeft ruimte om (andere) keuzes te maken.

Het programma is geschikt voor je als je:
– actief wilt bijdragen aan je eigen welzijn;
– anders met jezelf en stressvolle situaties in je leven om wilt leren gaan;
– het moeilijk vindt om contact te maken met jezelf en je eigen lichaam;
– chronische klachten (lichamelijke en/of psychische klachten) hebt;
– weer contact wilt krijgen met je innerlijke kracht.
– Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat bij deelnemers aan de mindfulnesstraining lichamelijke en psychologische klachten verminderen, ze effectiever om leren gaan met stresssituaties, zich beter kunnen ontspannen en een hogere kwaliteit van leven ervaren.

-Er ontstaat een vriendelijker houding naar jezelf, waardoor je jezelf accepteert zoals je bent, met alle kwaliteiten en eigenaardigheden.
– Je treedt het leven met een open, nieuwsgierige houding tegemoet.
– Je bent in staat om helder en objectief te aanschouwen wat er in en om je heen gebeurt.
– Je bent beter in staat om aan te geven hoe je je voelt in het contact met anderen.
– Je laat je minder vangen door negatieve ervaringen en negatieve gevoelens, zoals angst, somberheid en boosheid.
– Je bent in staat om tot rust te komen, ook wanneer er heftige ervaringen zijn.
– Je staat in contact met je lichaam en neemt je lichaamssignalen serieus.
– Je kunt je beter concentreren en bent minder snel afgeleid.

Hoe ziet de training eruit?
De training bestaat uit 8 wekelijkse bijeenkomsten van 2 uur.

In de bijeenkomsten zullen meerdere meditatievormen worden beoefend en ook kan van gedachten worden gewisseld over de persoonlijke ervaringen van deelnemers met de oefeningen.
Achtereenvolgens zullen meditatieoefeningen als de bodyscan, zitmeditatie, loopmeditatie en yoga aan de orde komen. Ook andersoortige oefeningen zullen deel uitmaken van het programma. Door de oefeningen ga je meer rust en kalmte ervaren en krijg je inzicht in je automatische reactiepatronen. Dit kan je helpen om andere keuzes te maken die effectiever en heilzamer zijn.

De volgende thema’s komen aan bod:
– De automatische piloot
– omgaan met obstakels
– grenzen
– het herkennen van stress/stresspatronen
– omgaan met stress/acceptatie
– communicatie
– hoe ziet je balans eruit?
– En hoe nu verder?

De MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction) training is een wetenschappelijk bewezen methode om effectiever met stress en werkdruk om te leren gaan. Daarnaast is mindfulness effectief bij terugkerende depressies, angstklachten, piekeren, slapeloosheid, chronische pijn, onbeheersbare emoties en stress gerelateerde klachten. Mindfulness is ook voor iedereen die de kwaliteit van zijn leven wil verbeteren.